“Határon át a reformáció szellemében” – gyülekezeti kirándulás Erdélyben

Leendő testvérgyülekezetünk tagjaival - Nagykágya
Leendő testvérgyülekezetünk tagjaival Nagykágyán
Kolozsváron

2017. augusztus 21-én reggel nagy izgalommal indult a nap a tardonai református gyülekezet életében. A Jókai Mór Művelődési Ház és Könyvtár elől reggel 6 órakor indult az az 51 fős nagybusz, mely a reformáció 500. évfordulójára kiírt és megnyert pályázat keretében egy 5 napos erdélyi reformációs körútra vitte a csoportot. Közös imádsággal, jó kedvvel és nagy várakozásokkal indultunk neki az előttünk álló kilométereknek.

Utunk első állomása még a határ innenső oldalán, a hazai reformáció nagy fellegvára, Debrecen városa volt. A csoportot dr. Kustár Zoltán, a Debreceni Református Hittudományi Egyetem rektora fogadta a díszteremben. A dr. Baráth Béla Levente rektorhelyettes úr által vezetett kollégium épületének megtekintése, és a debreceni reformációs események megismerése után a Nagytemplom felé vettük az irányt, ahol Tóth Dorottya Tünde beosztott lelkipásztor várta és vezette körbe a jelenlévőket.

A határt átlépve elsőként az egyik testvérkapcsolati lehetőséghez, a kágyai református gyülekezethez érkeztünk meg, akik lelkipásztorukkal, Bán Alpárral együtt nagy szeretettel fogadtak minket. A templom megtekintése és a gyülekezet mindennapjaival való ismerkedés mellett szeretetvendégség keretében tölthettünk időt a helyiekkel. Első napunk utolsó állomása Nagyvárad városa volt, az éjszakai pihenőt pedig Györgyfalván töltöttük.

Erdélyben az utunkba eső legnagyobb nevezetességek (Torockó, a szovátai Medve-tó, a Gyilkos-tó és Békás-szoros, és az újabb szálláshely, a fazekasságáról híres Korond) mellett szintén a reformáció fontos központjaira koncentráltunk. Tordán a tordai-hasadék és sóbánya mellett felkerestük a helyi református templomot, ahol először mondták ki a vallásszabadságot. De Marosvásárhely és Székelyudvarhely, mint oktatási központok, és ha már arra jártunk, Tamási Áron farkaslakai szülőháza sem maradhatott ki a látnivalók sorából.

Marosludason ismét testvérgyülekezeti kapcsolat reményében látogattunk, ahol két gyülekezet gondnokával, diakónusával, és a gyülekezetek lelkipásztorával, Kali Szabolcs Barnával találkoztunk. Itt az ismerkedés mellett sok információval és egy szeretetteljes beszélgetéssel gazdagodtunk újra.

Hazafelé szálláshelyünk a kolozsvári teológia kollégiuma volt. Péntek reggel Sógor Árpád, a Protestáns Teológiai Intézet intézményi lelkipásztora révén egy kicsit ismerkedhettünk a lelkészképző intézmény jelentőségével és a reformáció környékbeli eseményeivel, aki ezt követően „helyi idegenvezetőként” a város nevezetesebb látnivalóihoz kalauzolt el bennünket.

Azt gondolom, mindannyian sajnáltuk, hogy erdélyi utunk ezzel utolsó állomásához ért.

Hogyan foglalhatnánk össze néhány szóban azt, ami talán leírhatatlan?

5 gazdagon megáldott nap, több ezer kilométer, rengeteg élmény, sok gyaloglás, és egy kiváló csapat… De talán mindezek között és mellett a legfontosabb: Isten áldott jelenléte minden pillanatban.

Legyen a megtett útért, és mindenért egyedül Istené a dicsőség!

REB-17-PROG-0185 azonosítószámú  “Határon át a reformáció szellemében” elnevezésű projekt az Emberi Erőforrások  Minisztériuma támogatásával valósult meg. Köszönet érte!